Christensen, Peter
I 1867 fødtes firmaet Peter Christensen, da stifteren af samme navn, begyndte at eksportere ål.
Han byggede et lager på Petersholm, beliggende syd for åen ved Vesterbrogade. Ålene eksporteredes primært til Tyskland og England. Da P. Christensen døde i 1917 overtog sønnerne G. E. Christensen og William Christensen firmaet. Førstnævnte døde ret hurtigt herefter, så det blev William Christensen der førte firmaet videre. I 1953 solgtes virksomheden til Th. Petersen.(me)
Litteraturhenvisning:
Kolding i det tyvende århundrede indtil kommunesammenlægningerne i 1970, bind 2;
Liisberg, H. C. Bering. De danske byerhverv. 1907.
Th. Petersen & Co.
Efter en tid som kvaseskipper hos åleeksportfirmaet P. Christensen, fik Theodor Petersen lyst til at starte i ålbranchen for sig selv. I 1911 tog han skridtet, og med Skærbæk som udgangspunkt, opkøbte han ål i de omkringliggende farvande. I 1920 rykkede han til Kolding, og efter et kort samarbejde med Marius Jepsen, blev Th. Petersen eneindehaver i 1923. Virksomheden, Th. Petersen & Co., voksede, og i mellemkrigstiden blev Kolding center for handel med ål. Det var nordeuropa der aftog de fleste, sammen med England. Anden Verdenskrig medførte, at det kun var til Tyskland der kunne eksporteres, ligesom den sovjetiske besættelse af Baltikum efter krigen satte en stopper for leverancerne fra disse lande. Dog
blev Polen storleverandør, ligesom Vesttyskland aftog meget, mens hjemmemarkedet tog 20 pct. Med tiden udvidedes handelsområdet til at omfatte Balkan og dele af Middelhavsområdet.
Firmaerne Alfred E. Borch og P. Christensen der ligeledes var i ålbranchen, blev i 1950erne opkøbt af Th. Petersen & Co. Importen af ål var på sit højeste i 1950erne.
Theodor Petersen døde i 1958. Sønnen Knud Petersen overtog ledelsen i faderens virksomhed til sin død i 1984. Tre år senere opkøbtes firmaet af Claus Sørensen Gruppen i Esbjerg, der blot to år senere afstod virksomheden til Frederiksværk Åleeksport. Sidstnævnte lukkede i 1996 afdelingen i Kolding.(me)
Litteraturhenvisning:
Kolding i det tyvende århundrede indtil kommunesammenlægningerne i 1970, bind 2;
Saglig samling, 63.9;
Damkjær, Hans Jacob. Kolding – Danmarks åleby. I Koldingbogen 1994. Kolding, 1994;
Dedenroth-Schou, Birgitte (Red.) Kolding Havn 1843-1993. Kolding, 1993.
Danske firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966 |
||||||
|
||||||
Hjemsted Kolding. Dambrug. Senere Dansk Andels Ørredseksport? |
||||||
Nummer |
Fabrikat |
År |
Lop. |
Afstand |
Noter |
|
1924 |
11,7 m. |
6 m. |
Købt 1934. Fisketransportvogn. 3-akslet 3+3 m. Last 17 tons, 20 tons (1935). Tara 17 tons (uden vand). Bundflade 24 m². Skruebremse i lavt bremsehus. Trykluftbremse. Nødbremse. Varmeledning. 2 vandkar á 7740 liter. Pumpe og Benzinmotor samt 4 jernflasker med ilt. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Kolding. Solgt 1942 til DSB HF 38000. |
|